Australie deel 4 en op naar Nieuw Zeeland!

5 augustus 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

25-04 (Barnaby) Na een langzame start gingen we op weg naar Tannum Sands Beach. Hier was het niet druk maar er mocht alleen tussen de vlaggen gezwommen worden.
We hebben een rondje door de branding gelopen en zijn toen naar Agnes Water gereden. De campingbaas van 2 nachten terug had ons dit aangeraden.
Hier was het een stuk drukker maar wel gezellig. We hebben ons omgekleed en ik ben op het strand gaan liggen terwijl Laurens in de zee is gaan spelen.
Na deze dag in de zon gebadderd te hebben zijn we opzoek gegaan naar een camping. De eerste keuze was helaas helemaal vol omdat de Aussies een lang weekend hebben.
De tweede camping was nog bijna leeg, maar wel erg mooi! Het is een oud bos waarin een camping gemaakt is, dus lekker veel schaduw! (The Reef Caravan Park)

26-04 We gingen van hieruit naar Bundaberg. Bij aankomst zijn we de Bundaberg Rum Distillery in gegaan voor een tour. Blijkbaar is het een hele bekende rummaker. (Heineken-achtig)
Na de tour wat een uur duurde en we niet zo heel erg bijzonder vonden kregen we nog 2 drankjes p.p. Hier hebben we dus 4 soorten pure rum geprobeerd maar we vonden de smaak niet
heel geweldig. (We zijn misschien een beetje verwend door Cubaanse rum) Hierna zijn we naar de camping gereden waar we een hele mooie "zombieproof" bus tegenkwamen! Savonds
hebben we op de bbq chili con carne gemaakt met uitzicht op Bundaberg zelf.

Bundaberg DistilleryBundaberg DistilleryWhiskey

27-04 Sochtends zijn we naar een bandenzaak gegaan om nog de andere band van de auto te laten repareren. Tijdens het wachten zijn we even snel de hoofdstraat ingedoken.
hier hebben we winkeltjes bezocht en koffie gedronken. Daarna weer onze auto opgehaald met nu 2 nieuwe banden eindelijk. Vervolgens reden we naar Hervey Bay. Hier zaten we op een fijne en kleine
camping met het zwembad naast ons! We hebben ook weer eens wat drank gekocht wat we maar eens in de zoveel tijd doen vanwege de hoge prijzen hier.

28-04 We zijn sochtends naar de kust van Hervey Bay gereden waar het water helaas nogal koud bleek te zijn en het was erg rustig op het strand dus zijn we maar verder gereden naar Sunshine Coast.
Dit was 4 uur rijden en zijn we op een goedkope camping gaan staan wat gesitueerd was aan een sterk stromende rivier. Hier hebben we wat gegeten en gedronken onder het genot van het geluid van een festival
dat verderop plaats vondt.

29-04 Sochtends zijn we verder gereden naar Sunshine Coast wat op een 15 min afstand was. Het was hier supermooi maar ook onwijs druk (zondag) waardoor we nergens konden parkeren. Dus zijn we iets verder naar
Mooloobaba strand gereden. Hier hebben we een beetje in de zon gaan bakken en hebben we een beetje gepeddeld in het water (wat nog steeds een erg koud was). Hierna zijn we verder gerden naar Beachmere. Dit is een klein
dorpje nabij Brisbane.

30-04 sochtends zijn we meteen naar het strand gegaan wat bijna naast de camping ligt. Maar toen we aankwamen bij het strand bleek het net hoge vloed te zijn waardoor er tijdelijk geen strand was. Dus zijn we weer verder gereden naar
Brisbane. De stad ziet er leuk uit alhoewel het een ontzettende grote stad is. Na lang rondrijden  en geen parkeerplek gevonden te hebben dachten we dan maar in een parkeergarage te parkeren. Helaas bleek dit 30 dollar per uur te kosten.
Uiteindelijk hebben we besloten om dan maar weer uit te stad te gaan en door te rijden naar Byron Bay. Hier hebben we ingechecked bij een camping voor 35 dollar p/n voor 3 nachten. We zijn toen een rondje gaan lopen door het dorp. Het is een heel klein schattig dorpje gelegen aan de kust met een hippie/surf-atmosfeer. Daarna even wat pizza gegeten en maar weer terug naar de camping gegaan om ons slaapplekje klaar te maken.

03-05 (aantal dagen verder) Byron Bay blijkt een super leuk dorpje te zijn. We hebben ons hier een paar dagen goed vermaakt door winkeltjes te bekijken en overal en nergens wat te eten, ook super veel gewandeld. Alle winkeltjes hier
verkopen grotendeels edelstenen, sieraden, hennepkleding, wierrook, surfplanken, hippiekleding en organisch/vegatarisch voedsel. Zelfs op straat worden zelfgemaakte sieraden verkocht. We zijn ook het strand helemaal afgelopen tot het
uitkijkpunt op een  grote rots. Hier was ook iedereen aan het surfen omdat hier hele mooie golven binnen komen.

DSC_3451Byron BayIMG_3286HertshoornvarenSurfersSurferssurfers op golfSurfersSurfersDSC_3454

De dag erna zijn we naar de vuurtoren gelopen die bij het meest oostelijke punt van Australie staat. Het was een supermooi uitzicht waar we twee stromingen samen zagen komen. Hier zagen we ook dolfijnen! Die hadden we nog nooit in het wild gespot. Omdat we heel hoog stonden waren ze wel erg ver weg maar met Laurens' telelens konden we ze goed zien.

uitzichtuitzichtVuurtorenVuurtorenSkinkMeest oostelijke puntDolfijnen!Dolfijnen!

Na een paar dagen gingen we op pad naar Glenn Innes, hier is morgen en overmorgen een Keltisch festival. We slapen even op een restarea naast de weg waar een deel van een stenen cirkel staat.

04-05 We gingen meteen op weg naar de camping bij het festival onderweg reden we langs een paar hele mooie oldtimers die aan het wegrotten waren, waar Laurens nog even ook wat fotos van heeft gemaakt. Hierna zijn we naar de camping gereden hebben we de tent opgezet en zijn we even het dorp ingelopen. Hier was ook de opening van het festival waarbij schoolkinderen Ierse en Schotse liedjes zongen. Het dorpje zelf is nogal saai met een serieuze vergrijsing gaande. Het valt ons op dat er niet veel mensen van onze leeftijd zijn. Hierna zijn we weer terug gelopen naar de camping en hebben we even wat eten gemaakt en zijn we gaan slapen.

DSC_3476Glen Innes schaapjesDSC_3475Vera

06-05 (einde festival) Het festival bleek zelf niet zoveel aan te zijn. We waren met afstand de jongsten die er rondliepen en in de kraampjes was weinig keltisch te ontdekken. Het waren voornamelijk eettentjes met churro's, suaerkraut, kebab en andere onzin. De muziektenten stonden helemaal vol met stoeltjes voor de ouderen en de luie Aussies. Als er dus leuke muziek was, was er geen mogelijkheid om te dansen maar alleen om braaf mee te klappen. De mensen waren wel gezellig en we hebben weer wat tips verzameld qua bezienswaardigheden in de buurt. Wat ze hier op het festival wel hadden waren de Highland Games (deel ervan) met boomstam werpen maar ook Ierse dansscholen die optredens gaven en een competitie schapendrijven. En natuurlijk doedelzak competities in de stenen cirkel. Aan het eind van het weekend zijn we naar Nimbin gereden. Hier bleek net toevallig het Mardi Grass Weedfestival bezig te zijn (maar zonder wiet, haha) Dit was ook een demonstratie van hun tegen het wietverbod waarbij ze een enorme joint met z'n alle tillen door de hoofdstraat. Dit bleken ze al te doen sinds de 70's dus blijkbaar niet erg succesvol...
Hoewel we in het donker aankwamen was er nog genoeg gaande in het dorpje. De camping was ook deels festival terrein waar optredens waren, hier wouden de eigenaren ons de volle pond voor laten betalen (terwijl het al bijna afgelopen was) maar uiteindelijk hebben we het weten af te dingen van 60 naar 40 dollar p/n. We zijn daarna nog even een rondje wezen lopen in het dorp (opzoek naar voedsel) en na van de koude kermis thuis te zijn gekomen hebben we op de camping maar even wat soep gegeten. Daarna nog even een vuurtje gestookt in onze miniBBQ omdat het nogal koud was.

07-05 Vandaag in Nimbin even lekker winkeltjes gekeken. Het is een hippiedorp (ze noemen het Hippie-Headquarters) en ze zijn van mening dat ze een drugswar aan het voeren zijn om wiet te legaliseren. Het lijkt alsof ze nog een lange weg te gaan hebben in een land waar je zelfs alcohol consumptie alleen in een speciaal gebied maar drinken van 4 bij 4. (Keltisch festival) Laurens heeft een mooie blouse van hennep gekocht, meeste winkels verkopen hippiekleding of natuurlijke kleding. Nadat we het hele dorpje waren doorgelopen zijn we naar Mullumbimby gereden. Onderweg zijn we nog langs een waterval geweest waar je ook vanaf boven het hele vallei kon inkijken. Mijn hoogtevrees werd hier wel even op de proef gesteld. In Mullumbimby hebben we boodschappen gedaan en zijn we in de pub gaan eten. Het weer is hier verschrikkelijk met alleen maar regen, dus kunnen we op de camping ook niet rustig even wat klaarmaken.

HippietownHippietownWaterval

08-05 Vanochtend een rondje gelopen in het dorpje. Ze hebben erg leuke winkels weer en een gezellige sfeer. Hierna hebben we maar weer even wat kilometers gemaakt door te rijden naar Yamba. Hier hebben we boodschappen gedaan en hebben we een camping opgezocht. 'savonds zijn we naar de bioscoop geweest! Het was 10 dollar per kaartje en de bios was super klein en oud met houten stoelen en oude fluweelrode stof waar je elke veer in kon voelen. Ook had de zaal een schimmelachtige geur. De eigenaresse is de kassadame, snackverkoper, kaartjescontroleur en degene die de film start etc (weet niet hoe je dit noemt) dus erg grappig! En al een ervaring opzich... We hebben daar Avengers: Infinity War gekeken! Het was uiteindelijk wel erg leuk. Toen we de bioscoop uitkwamen was het keihard aan het regenen. Eemaal op de camping aangekomen zijn we ons bed maar ingedoken.

09-05 Vanmorgen zijn we een rondje gaan lopen door de winkelstraat om daarna Hickey Island te bekijken. Dit zat vlak achter de camping en is een zandophoping gevormd schiereiland. Hier hebben we een mooie wandeling gedaan over het strand. Het water was nog te koud om te zwemmen helaas. In de middag heb ik de auto van binnen schoon gemaakt voor de verkoop. 's avonds hadden we helaas veel last van muggen maar Laurens vond verderop een soort wierrook wat muggen op afstand hield.

PelikanenIMG_20180509_132552_8 - Copy

10-05 We zijn 's ochtends eerst naar Angourie gereden. Hier zijn de Green and Blue Pools. Vlak achter het strand ontstane poelen door een zoetwater bron. Het was hier prachtig en door een smal paadje door de jungle kwamen we op het strand. Dit liep door in enorme keien waar we overheen geklautert zijn. We hebben allemaal schelpjes en krabbetjes gezien hier. De losse keien liepen uit in een rotsplateau waar de golven tegen aan knalden. Hier had zich een getijdenpoel gevormd waar iemand in aan het vissen was en waar kleine kinderen in aan het spelen waren. We hadden een rondje gemaakt en waren weer bij de Green and Blue Pools. Hier zagen we inene een hele mooie leguaan soort. We zijn hierna weer teruggelopen naar de auto en naar Coffs Harbour gereden. Hier hebben we lijm gekocht en heeft Laurens de hemel van de auto weer vastgeplakt. Dit was volledig gaan hangen.

HagedisHagedisGreen and Blue PoolDSC_3503IMG_20180510_113715_2 - CopyIMG_20180510_114548_0 - CopyDSC_3528IMG_20180510_121131_8 - CopyDSC_3536

11-05 We zijn naar de carwash gereden om onze auto die nog nooit schoongemaakt was van buiten eens schoon te maken.Tussen de panelen groeide allemaal mos. De auto is nu ook een stuk witter. Toen zijn we weer in een witte auto gestapt en  naar Cresent Head gereden. Hier zaten we op een camping op het strand. We hebben een mooi groot vuur gestookt en daar de hele avond bij gezeten.

AutoVuurtjeDSC_3550IMG_20180512_100640_8

12-05 Vanochtend waren we vroeg wakker door de zon. Nadat we in het zonnetje hadden ontbeten, hebben we de auto uitgemest om goede fotos te kunnen maken voor verkoop. Vervolgens zijn we even wezen wandelen op het strand waar ook een mooie rotsenpartij lag van vuursteen. Nadat we uitgespeeld waren gingen we verder rijden naar Port Macquierie. Hier hebben we even geshopt en even koffie gedronken. Nadat we alles wel gezien hadden gingen we naar de camping. Onderweg hebben we nog even genoten van het uitzicht want Port Mac. bevindt zich op een berg aan het water. We kwamen op een camping waar we eindelijk eens goede wifi hadden.

DSC_3567

13-05 's ochtends hebben we rustig aan gedaan op de camping. smiddags zijn we naar het Koala Hospital gelopen in de buurt. Hier waren koala's die ziek of gewond zijn ondergebracht en waar ze medische hulp krijgen totdat ze weer de natuur in kunnen (of niet). De meeste hebben chlamydia waardoor ze dus blind worden. Ook koalas die bosbranden ter nauwer nood overleeft hebben worden hier opgevangen maar helaas kunnen deze vaak niet teruggeplaatst worden doordat ze verbrandde pootjes hebben waardoor ze niet meer kunnen klimmen. We konden verschillende koala's bekijken (ze sliepen wel allemaal) en een rondje door het infocentrum dat ze samengesteld hadden. Hier konden we onze gift achterlaten. Hierna zijn we weer naar de camping gelopen om wat te eten. S'avonds kregen we tijdens het eten bezoek van een Australier die niet helemaal goed bij z'n hoofd was maar wel het gesprek op gang hielp en 2 Israelische jongens. Van die laatste twee hebben we nog een aantal goede tips gekregen voor als we naar Israel gaan.

KoalasDSC_3562Koala

14-5 's ochtends regende het waardoor alles nat was helaas en erg somber weer. We zijn 's middags naar Crowdy Bay National Park gereden naar Diamond Head. Hier zijn we het strand opgelopen waar we kangeroos zagen. Ze lieten zich zelfs voorzichtig aaien! We zijn daarna verder gelopen over het strand naar een prachtige rotsformatie die Splitrock heette. Hier moesten we natuurlijk even doorheen klauteren. Halverwege brak de zon ook nog door waardoor de rotsen erg mooi werden. Toen we weer terug liepen hebben we een camping in het National Park opgezocht waar we maar 1 buurman hadden, die volledig aan de andere kant v/h veld stond. Hier hebben we een mooi vuur gemaakt waar we de hele avond warm bij hebben gezeten. Ook verjoeg dit de muggen een beetje want we zaten tussen een mangrove en zee, een waar muggenparadijs.

StormBayBayKangeroesDSC_3568kangeroeDSC_3578DSC_3580DSC_3583DSC_3591wijDiamond HeadKangeroes

15-5 We hebben eens goed uitgeslapen en zijn 's middags een wandelroute door het National Park gaan doen. Deze liep eerst door het bos met Banksia's en talloze varens eronder. We hoorden allerlei vogels en zagen veel wildpaadjes. Daarna kwam de zee in zicht en liep het pad op grote hoogte langs de kliffen. Dit was echt geweldig! We hebben tevergeefs nog walvissen proberen te spotten maar er was nog genoeg anders te zien. Het pad werd ook steeds smaller en op sommige stukken erg dicht bij de afgrond. Toen we eenmaal terug waren zijn we weer richting het zuiden gaan rijden. We zijn 's avonds in de buurt van Myall Lakes gestopt. Helaas was het al donker, dus hebben we er niet veel van gezien.

WalkingWalking viewIMG_3554IMG_3571IMG_3576DSC_3613

16-5 's ochtends werden we wakker met een lekke band. Deze kregen we er eerst niet af omdat de bijbehorende sleutel blijkbaar voor eenmalig gebruik was bedoeld... De campingbaas heeft ons uiteindelijk even geholpen en op het reservewiel zijn we naar het dorp gereden, Eerst moesten we weer terug omdat Laurens z'n ring kwijt was. Deze bleek op onze kampeerplaats nog te liggen gelukkig en toen kon Laurens vervolgens de auto niet meer uit omdat de deur van binnenuit niet meer open wilde! Bij de garage konden we de band gelukkig laten plakken. Die was maar 20 dagen oud. Laurens heeft ondertussen terwijl we wachtte het paneel van de deur afgehaald maar konden zo snel niet ontdekken wat het probleem was. We zijn maar gaan rijden naar Newcastle waar ik de was heb gedaan terwijl Laurens de portier uit elkaar gehaald heeft (lekker geemancipeerd haha) uiteindelijk heeft hij de deur weten te repareren, er bleek dat iets los was gegaan van het ontgrendelingssysteem.

17-5 Vandaag zijn we naar Newcastle zelf gegaan en zijn we door de stad wezen struinen. Het is geen grote stad, het heeft maar 1 hoofdstraat maar wel veel mooie oude gebouwen. We kwamen een boekwinkel tegen met uitverkoop waar Laurens een mooi boek heeft gekocht met botanische tekeningen en ik een nieuw leesboek. Hopelijk hebben we op het vliegveld nog niet onze kilos overschreden. We hebben hier ook even gelunched en zijn daarna naar Central Coast gereden. Hier hebben we een camping aan het strand waar we 2 nachten zullen verblijven. We hebben even op het strand gekeken maar we zullen morgen nog wel even langs gaan. De maan ging hier net onder, maar we konden nog net de schaduwkant ervan zien! We hebben hier een paar dagen lekker rustig aan gedaan en marktjes bezocht enz. Hierna zijn we naar Sydney gereden waar we 4 nachten sliepen. Hier hebben we de auto geprobeerd op te knappen en schoongemaakt. En 3 dagen over gedaan om dat rotding te verkopen. Dit is de laatste dag gelukt maar met veel verlies. Maar we zijn er gelukkig vanaf! Volgende keer kopen we liever een oude bak zoals we thuis gewend zijn!

IMG_3591IMG_3603Beach

We hebben nog wat leuke avonden gehad in Sydney waarbij we lekker uit eten zijn geweest. We slapen aan de andere kant van Harbour Bridge met uitzicht op het Opera House. Er zou binnenkort ook een lichtshow beginnen en dat was nu al soms te zien met mooi met verlichting gekleurde gebouwen. En we vertrekken vandaag dan eindelijk naar Nieuw-Zeeland!

DSC_3647SydneyDSC_3655Baai baai

We hebben gemiddeld voor 100 euro per dag geleefd in Australie met z'n 2e. Nu gaan we naar Niew-Zeeland om daar weer wat geld te verdienen! De vlucht was gelukkig niet lang alleen zijn we een tijdje op de luchthaven geweest omdat ze onze kampeerspullen wouden reinigen bij de Douane (flora en fauna beheer) ter preventie. Hierna hebben we wat gegeten en zijn toen in de regen naar ons hostel gegaan. Hier hebben twee vreemde nachten gehad. Ze waren niet gewend aan reizigers waarschijnlijk. We hadden geen wc-papier en uit de douches kwam amper water en het was ook nog eens niet warm. Dit hebben we ook maar dan snel verlaten en zijn we naar een leuk hostel gegaan in een mooie buitenwijk (Parnell) van Auckland. Het is 20 min lopen naar het centrum van de stad, we slapen in een historische villa uit 1898 ongeveer. Het was vroeger het zomerverblijf van de koningin van Tonga. Het zit hier vol met mensen die ook werken of werkzoekende zijn en die ook al een tijd aan het reizen zijn, dus genoeg om over te praten!

DSC_3658DSC_3696DSC_3663

1. Sabrina Starreveld:
    5 augustus 2018
    Heerlijk om weer verhalen te lezen van jullie avontuur :) Leuk om plekken terug te lezen waar ik ook ben geweest. Ik geniet ervan. Blijven doen!

xx Sab
  2. Robert & Marina:
    Lieve 2,

Wat ontzettend leuk om stiekem een beetje mee te reizen. Geweldige foto’s en verhalen. Veel geluk op jullie reis. Groeten uit Herwijnen Robert & Marina
  3. Rene Post:
    5 augustus 2018
    fantastisch hoor jullie verslagen geniet er enorm van veel succes verder hoor
  4. Giuseppe:
    5 augustus 2018
    Oké was mooi om jullie verhaal te lezen en nu wachten op jullie avontuur in nieuw zeeland veel fun daar 👌👋👋👋
  5. Koos:
    5 augustus 2018
    Leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Groet van uit een bloeiende tuin.
    Ada en Koos
  6. Hellen:
    6 augustus 2018
    Heerlijk avontuur weer! Liefs van jullie (schoon)moeder! XXX
  7. Hellen:
    6 augustus 2018
    Heerlijk verhaal weer van jullie! Liefs mammie
  8. Inge:
    8 augustus 2018
    Wat een heerlijke verhalen en, wat Sabrina al heeft gezegd, wat leuk om verhalen te lezen van plaatsen waar ook wij zijn geweest... En uiteraard om de foto's te zien :)
    Geniet lekker in Nieuw Zeeland!
  9. Marianne Kroone:
    9 augustus 2018
    Hoi Vera en Laurens, bedankt voor jullie update!
    Maar toch willen we je nog feliciteren met je verjaardag, ook zit je aan de andere kant van de wereld!
    een gezellige verjaardag gewenst!
  10. Oma:
    12 augustus 2018
    Hallo Vera, negen aug. was ik op koffie in de Uranusstraat en via het luchtruim kon ik je feliciteren. Leuk om je stem te horen en je te zien.Mooi kadeau heb je van Laurens gekregen. Wat waren er veel mooie fotos deze keer. J.J. vraagt vaak hoe het met je gaat. stuur hem maar eens een kaart Oma L