Indonesie; Amed, Gili eilanden

2 februari 2018 - Gili Air, Indonesië

22-01 We hebben ingepakt en zijn van Ambara Homestay naar Arjuna homestay gegaan in Ubud, dit was goedkoper. Hierna zijn we naar een spa gegaan voor een massage van een uur. Het was niet echt denderend maar wel lekker ontspannend. Toen we hierna een rondje gingen lopen kwamen we een boekhandel tegen, waar laurens twee boekjes heeft gekocht over tropische bloemen en planten.
We hebben bij een goedkope warung wat gegeten en zijn daarna opzoek gegaan naar een bar met livemuziek. We zijn door de pc hooft van ubud gekomen en alsnog geëindigd bij de bamboo bar. Hier hadden ze reggae avond. Laurens is onder geschilderd door een artistieke bodypainter. We hebben een leuk groepje mensen leren kennen en daar mee nog naar een andere bar gegaan en een nightclub. Laurens had het de volgende ochtend nogal zwaar.

hostel voordat we naar Amed gingenuitzicht vanuit kamerhostel voordat we naar Amed gingenMijn arm

23-1 We zijn met een shuttlebus naar Amed gegaan. Hier slapen we op een prachtige plek met links uitzicht op de pas geleden uitgebarsten vulkaan Anung en rechts op zee. We zijn al even een rondje wezen lopen. Het strand is hier zwart! Het dorpje zelf is niet echt toeristisch en lekker rustig. We hebben 's avonds met jimbo (eigenaar van de homestay) een glaasje zelfgestookte palmwhiskey gedronken (niet aan te raden, het is bocht). Daarna heeft hij ons en zijn hondje op 1 scooter naar een bar gebracht, hij ging zelf snel weer terug. We hebben even gepooled en er liepen twee konijnen in de bar, om één of andere reden.

Rumahku Homestay AmedAmed uitzicht op vulkaan AjungVulkaan AjungBuitendoucheRumahku Homestay AmedAmed beachZwart zandBunny
24-1 we zijn net terug van een snorkeltour, was super om te zien! Jimbo heeft ons eerst langs een Japans wrak op gebracht. Hier was een stenenstrand met na een meter meteen koraal en honderden vissen. We hebben talloze soorten gezien, van knalblauw tot regenboog tot doorzichtig. Kleine ronde visjes, lange dunne speervissen, vanalles. Het koraal zelf was ook wonderbaarlijk mooi. Ook trouwens zeesterren en sponzen gezien. Na hier een tijd gezwommen te hebben gingen we naar een andere baai. Hier was een zandstrand maar ook direct als je het water in stapt het koraal al. Hier hebben we geluncht. Er werd ook gezegd dat er een stukje verder ook schildpadden zaten, maar het begon weer eens te plenzen.
We hebben ook geïnformeerd naar een duikbrevet, maar dat gaan we toch maar niet doen. Ookal heb je het brevet blijft het een dure hobby.

25-1 vandaag waren we van plan om weer terug te lopen naar de snorkelplek van gisteren, dit was maar 20 minuten lopen. Helaas vanaf het moment dat we dit bedachten is het begonnen met regenen tot in de middag. We zijn wel met regenjassen aan alsnog erheen gelopen in de hoop dat het zou ophouden. Helaas was er een grote rivier ontstaan van het regenwater uit de bergen. Hierdoor was er een modderstroom de zee in gelopen waardoor het water troebel werd. Na een tijdje in de regen hebben gezeten zijn we terug gelopen en hebben we bij de homestay zitten chillen. Jimbo heeft een fastboat naar Gili trawangan voor ons geregeld, hier gaan we morgenochtend gebruikt van maken.
Laurens aan het chillen op bed
26-1 's ochtends vroeg om 7 uur wakker geworden om de boot naar Gili Trawangan te pakken. Heel beroerd geslapen omdat de waterpomp van de buren bleef doorgaan de hele nacht. We gingen ontbijten (weer pannenkoeken met pisang) en toen kwam de shuttlebus ons ophalen. Hij bracht ons vervolgens naar de fastboat die klaarstond op Jemeluk beach.

Met de boot naar Gili´s

Hier hadden we vorige keer gesnorkeld. We moesten door het water op de bootladder klimmen. De bagage werd door de locals op hun hoofd naar de boot getild. We zaten met zo'n 25 anderen in de boot. Na een korte en onduidelijk instructie vroeg de bootmeneer op er 4 mensen boven wilden zitten. Ik bood (hehe bood) me meteen aan en een stel Australiërs wilden ook wel. Toen bleek dat we naast de kapitein mochten zitten! Met geweldig uitzicht! We praatten een beetje met de Australiërs die uit Melbourne kwamen. Halverwege de reis werden die man en vera zeeziek. Hij ging kotsen in de prullenbak van de kapitein, vera heeft alles binnen gehouden. Het ging ook erg tekeer door de grote golven.

Op naar de Gili´s

Bijna aangekomen op Gili t werd het water inene rustig en steeds helderder blauw. Vervolgens meerden we aan op het strand en stapten we met onze voetjes in glashelder water.
Hierna gingen we we even naar de wc en wat drinken om vervolgens op zoek te gaan naar ons hostel. Die vonden we gelukkig makkelijk.

Welcome homeReceptie

Na een korte introductie gingen we ergens wat eten en hebben we daarna de boulevard afgelopen en we hebben een stuk op het strand gelopen. Daarna gingen we terug naar het hostel waar vera een boek ging lezen en ik ging slapen. 's avonds zijn we door de regen op zoek gegaan naar wat eten, het ging echt tekeer. Hier hebben we vieze pizza en een hamburger gegeten. Toen de bui een beetje over was gingen we kijken op de boulevard. Het ging daarna weer regenen en we hadden blijkbaar een afslag te vroeg genomen waardoor we op een gegeven moment alleen maar bij ondergelopen straatjes kwamen. Toen hadden we een paar andere routes geprobeerd en waren we verdwaald. Uiteindelijk vonden het straatje weer waar we vandaan kwamen en zo kwamen we weer terug.

Gili TrawanganGili TrawanganStrand op Gili TrawanganWater Gili Trawangan
We gingen wat drinken met de jongens van de homestay, dit was erg gezellig. Het regende alleen zo hard dat uiteindelijk de keuken blank kwam te staan. Uiteindelijk zijn we maar gaan slapen.

27-1 vandaag was meteen zonnig! Na een lekker ontbijt zijn we naar het strand gegaan. Hier hebben we gezwommen en gesnorkeld alleen werd ik gestoken door een kwal, toen wou ik niet meer snorkelen. We zijn vervolgens wezen zonnebaden en daarna gingen we SUPpen (stand up paddleboarding). Ik ben er vaak vanaf gevallen en heb nog een schildpad gezien! 's avonds hebben we gegeten bij pizzeria regina (erg lekker) en gingen we uit in sama sama bar. Hier speelde een heel leuk bandje.
Gili Trawangan beachGili TrawanganGili Trawangan beach
28-1 vandaag eerst naar een schildpadden reservaat gegaan. Daarna zijn we naar het strand gegaan en op een ligbedje in de 'zon' gelegen. De zon heeft toch amper laten zien Dit was naar het noorden van het eiland. Toen het hier teveel begon te waaien zijn we verkast naar een deel van waar de boten aanmeren. Daar heb ik lekker liggen lezen en heeft Laurens nog even gezwommen. 's avonds hebben we bij de broken compass wat gegeten. Laurens had de sunday roast die erg goed was. Hierna zijn we naar het hostel gegaan en zitten kaarten.
Schildpadden opvang Gili TrawanganGili Trawangan
29-1 We zijn vrij laat opgestaan en hebben de hele ochtend lekker zitten treuzelen bij het hostel. Toen we honger kregen zijn we voor de lunch in beweging gekomen. We zijn naar de andere kant van het eiland gelopen (30 minuten) en daar een tonijn Sandwich gegeten. In het midden van het eiland was er totaal nog geen toerisme. Hierdoor was het nog echt puur leven. Af en toe een huisje en een palm plantage met wat geitjes en kippetjes er tussendoor. Aan de andere kant bij het strand was het ook veel rustiger dan waar we nu zitten er waren al wel veel grote resorts in aanbouw.

Gili TrawanganGili Trawangan beachGili Trawangan beach

Hier staan ook de welbekende Gili schommels in het water, helaas stond het zo hoog dat we zonder zwemkleding er niet bij konden.

Gili Trawangan beach

We zijn via het strand weer teruggelopen naar ons hostel en waren net voor de bui terug. Dit was een tropische bui afgewisseld met regen. We wilden wat gaan eten maar hebben lang gewacht tot het minder werd. De straten staan met dit soort buien hier direct blank waardoor je er alleen op slippers of waterdichte schoenen doorheen komt. Voor ons werd het het laatste omdat we allebei open wondjes aan onze voeten hebben (blaren). De plassen liggen hier namelijk ook vol met paardenstront. Paarden zijn het vervoersmiddel hier of een fiets. we hebben bij een lokale warung erg goedkoop gegeten. Hierna zijn er weer teruggeplenst door de straten. Morgen vroeg eruit en naar Gili Air!

30-1 vandaag moesten we er vroeg uit om de boot te pakken. We hebben wat ontbijt gegeten en de laatste dingen ingepakt. We zijn naar de haven gelopen daarvoor 40000 rupiah elk een ticket gekocht. Het was een slowboat zoals ze dat noemen, een houten bootje waar ongeveer 30 man in past.

Gili Trawangan beachGili Trawangan beachvan Trawangan naar Airvan Trawangan naar Air​​

Het was een prachtige boottocht met nog een korte stop bij Gili Meno. meteen bij aankomst blijkt Gili Air anders te zijn, kleiner, rustiger en geen mensen die een koffer op wieltjes door het zand proberen te sleuren.We hebben even koffie gedronken bij een restaurantje en hebben daar nog zit te praten met een duiker uit Zwitserland. We zijn het 'binnenland' van het eiland in gelopen naar onze homestay. Je loopt hier in 20 minuten van de ene naar de andere kant. Onze homestay is een leuk bamboe hutje met klamboe. Omdat het mooi weer was heb ik de was gedaan andere dagen wordt het namelijk niet droog. toen werd het Laurens teveel en wilde hij zwemmen. We zijn hiervoor naar de andere kant van het eiland gelopen. Hier was een prachtig strand met heerlijk warm water. Ze hebben hier ook leuke schommels in het water staan. 's avonds zijn we richting de haven gelopen en hebben we wat gegeten.

Gili AirGili AirGili Trawangan beachGili AirGili Air
31-1 We hebben lekker lang geslapen. En zijn vandaag een rondje eiland gegaan. eerst even koffie gedronken. De natuur is hier prachtig, veel onbekende planten. We zijn trouwens 12149 kilometer van Amsterdam vandaan. We hebben beide een bandje gekocht, ik enkelbandje van vulkanische steen en Laurens een armbandje van witte en blauwe turquoise en een lavasteen. We hebben aan het strand wat gegeten onder toeziend oog van een kat. De Gili 's zijn gevuld met katten allemaal even vriendelijk en mager. Op Bali zie je alleen maar honden. Ook hoor je hier weer 5 keer per dag de moskee blèren. We hebben 's avonds niet gegeten omdat we nog vol zaten. Mijn darmen waren het er ook niet helemaal mee eens. 's Nachts word ik wakker van een lekkend dak (uiteraard boven het bed) We hebben het bed opzij geschoven en wilde verder slapen. Helaas was er een serieuze tropische storm gaande en naar hoe het klonk is het twee keer ingeslagen met een kracht waarbij we lagen te schudden in bed. De stroom is ook uitgevallen en ging pas in de ochtend weer werken. Toen gingen mijn darmen ook aan het werk helaas.
Gili Trawangan beachGili TrawanganGili Trawangan beachGili TrawanganGili Trawangan boulevard
1-2 na drie imodium bleef het grootste deel binnen maar ik voel me nog niet top. Heb als ontbijt alleen een kopje thee gehad. Laurens wilde weer graag zwemmen dus zijn we naar het strand gegaan. Ik heb alleen een beetje gelegen en ben na de lunch (nog een kop thee) maar weer terug gelopen. Bij de homestay met veel moeite o.r.s. naar binnen gewerkt en gaan slapen terwijl laurens nog lekker gezwommen heeft. 's avonds zijn we wezen eten, Laurens had hele lekkere rendang en ik had mini loempia's de laatste zijn er helaas niet in gebleven.

2-2 vandaag viel Vera zich nog steeds niet lekker. Ik ben toen sochtends maar opzoek gegaan naar fruit en heb deze gekocht op de markt. Nadat ik het bij Vera gebracht heb ben ik naar het strand gegaan om een beetje te zwemmen en te snorkelen. Hierna heb ik ff wat gegeten waarna het heel hard begon te regenen. Toen het eenmaal droog was wou ik naar Vera terug lopen maar alles was ondergelopen. Dus heb ik een ander straatje opgezocht maar daar stond het water ook tot aan m'n knieën. Uiteindelijk heb ik bijna het hele eiland rond gelopen toen ik eindelijk een straatje vond die niet ondergelopen was. Deze liep door allemaal woonwijkjes waar hele arme locals wonen. Het was hier en daar ook erg mooi met weilandjes waar allemaal palmbomen stonden met koeien.

1. Wil Starreveld:
    Wat een regen daar
    Hoop dat Vera snel weer opknapt
    Groetjes Wil Starreveld
  2. Dorrie:
    Mooie verhalen! Hoop dat Vera snel beter is. Groetjes Dorrie
  3. Marijke en Jas:
    2 februari 2018
    Het mooie weer komt vast nog wel! Hartstikke top reisverslag en nu al benieuwd naar het volgende versla. Vera succes met opknappen en jullie beiden heel veel groetjes
  4. Sabrina:
    2 februari 2018
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Hopelijk iets minder regen en Vera weer aan de goede hand.

xx Sab
  5. Inge:
    2 februari 2018
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Hopelijk knapt Vera, en ook het weer, snel op! Groetjes Inge
  6. Oma:
    3 februari 2018
    Wees voorzichtig met het eten! De regenbuien zijn bekend! Nog niets veranderd sinds ik daar geweest ben. Veel plezier en groetjes
  7. Carola:
    4 februari 2018
    Hoop voor jullie dat de regen wat minder gaat worden. Maar zo te zien is de temperatuur prima :-). Beterschap Vera.
  8. Rene post:
    4 februari 2018
    Erg mooie foto's weer en jullie vermaken je wel zo te horen
  9. Robert & Marina:
    5 februari 2018
    Dag Vera en Laurens,
    Geweldig avontuur goede reis en ik ga jullie volgen hoor! Veel plezier.