Australië deel 3

3 juli 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

07-04 We zijn gisteren Queensland in gereden waardoor we weer in een andere tijdszone zitten. Het scheelt een half uur, het wordt vandaag weer veel rijden. sochtends komen we langs de weg 2 grote grijze loopvogels tegen genaamd Brolga's. We rijden steeds verder naar de kust en het is te merken dat het klimaat tropischer wordt. We hebben de hele dag door groene graslanden gereden. We slapen in Hughenden waar ze blijkbaar iets met dino's hebben, maar we kunnen niet ontdekken wat precies, Hugenden bleek erg saai te zijn, we sliepen op een parkeerplaats van een motel.

borgaDSC_3312DSC_3315

08-04 We rijden naar de kust. Uiteindelijk aangekomen in Townsville, hier slapen we naast het strand. We hebben even over het strand gewandeld waarbij Vera een "sanddollar" vondt. Daarna hebben we wat eten gemaakt en nadat we lek geprikt werden door alle sandflies zijn we maar snel naar bed gegaan.

sanddollarDSC_3323

09-04 Vandaag naar Cape Tribulation gereden. Het was een lange rit van 483 km waarbij we ook nog een veerpond moesten pakken om het Daintree Rainforest te kunnen betreden. Het kostte 27 dollar (retour) meaar het is er wel erg mooi! We slapen midden in het regenwoud op een camping met alle faciliteiten inclusief een zwembad. Hier hebben we even lekker gezwommen ookal regende het! Het is hier een constante 26 graden (zelfs snachts) De eerste nacht waren we de enige op de camping (het is regenseizoen). Het was keihard aan het regenen ook de hele nacht. We hebben hier ook een hele mooie spin gezien (Golden Orb Spider) en de volgende dag kwamen we nog een Red Bellied Snake tegen tijdens het zwemmen. De slang was om het hek aan het klimmen (hij was heel schattig! maar bleek erg giftig te zijn). Savonds hebben we pannekoeken gemaakt voor het eerst sinds maanden. We hebben ook nog een hele mooie blauwe vlinder gespot genaamd de Blue Morpho Butterfly, deze was supermooi! en terwijl hij vloog leek het net alsof hij blauw knipperde!

EmuIMG_20180409_162615_9Golden OrbZwembadslang

10-04 sochtends zijn we een bushwalk gaan doen in de buurt genaamd Dubuji boardwalk. En hierna hebben we de Cape Tribulation walk gedaan wat alleen bestond uit een stuk strand en een stukje bush. Wel hebben we hier de zeldzame Peppermint Stick Insect aangetroffen in het wild! Vervolgens zijn we doorgereden naar het Daintree Discovery Centre. Hier hebben we een tour gedaan door de jungle maar helaas niet veel bijzonders gezien. Hierna zijn we weer verder gereden waarbij ik even een paar fotos heb gemaakt van 2 landrovers die aan het wegrotten waren in de jungle. We reden daarna het regenwoud weer uit en zijn doorgereden naar Cairns.

Ficus parasietFicus parasietBladerenCape TribulationLand Rover 1Land Rover 2Land Rover 3Land Rover 3Land Rover 3VlindersElectric FernIMG_20180411_133919_1IMG_20180411_115231_9

We hebben ingecheckt bij een backpackers hostel genaamd Tropic Days. We kunnen bij hun in hun prachtige tuin slapen met zwembad. 12-04 Vandaag hebben we het centrum van Cairns verkent. Het is een heel leuk stadje met veel groenperken. Het voelt ook meer aan als een dorp. Hier zijn we ook langs een juwelier geweest die met ruwe edelstenen de mooiste sieraden maakte. Hierbij hebben we ook gelijk gevraagd of hij wat met onze granaat edelstenen iets kan maken. Uiteindelijk kostte het teveel (granaat blijkt een van de hardste steensoorten te zijn) dus hebben we het maar niet gedaan. Vervolgens zijn we verder gelopen en kwamen we een Zuid-Afrikaanse winkel tegen! Hier hebben we even wat "padkos" gekocht en Tabart (insect-repellent). Er was in de stad een lagoon gemaakt om in te zwemmen, aangesloten op zee. (dit om kwallen buiten te houden). We hebben uiteindelijk besloten nog een nachtje bij te boeken omdat we het hier zo leuk vinden. We hebben vanavond pizza avond in het hostel waarbij we voor 5 dollar p.p. pizza kregen. Het hostel had iets van 10 verschillende pizza's besteld waarbij we van welke pizza dan ook een stuk mochten pakken. Savonds heeft Laurens met z'n familie gebeld en ik met Sabrina.

Tropic Days HostelTropic Days HostelTropic Days HostelTropic Days HostelTropic Days Hostel katjeTropic Days HostelCairns

13-04 Vandaag naar een outlet winkelcentrum geweest en winkels gekeken. Hierna zijn we in de auto gestapt en weer verder naar het zuiden gereden. Na 375 km kwawen we bij Murray falls uit. Dit was bij toeval, maar hier konden we gratis kamperen. Dit is echt een prachtige waterval waar we ook in kunnen zwemmen. Dit gaan we morgen zeker even doen. Het regent hier vanavond dus heb ik ons zeil tussen bomen gespannen zodat we droog kunnen zitten en kunnen koken. We hebben geen boodschappen gedaan dus wordt het soep vanavond. Er zijn hier nogal veel muggen dus heeft Laurens een vuurtje gestookt van vochtig hout. Dat houdt ze wel wat meer op afstand.

Murray FallsMurray FallsMurray FallsMurray Falls veraMurray FallsMurray Falls

14-04 We zijn gaan zwemmen in de waterval vanochtend. Er waren ook kinderen die met opblaasbanden van de stroomversnellingen gingen. Het water was berekoud maar eemaal erin gedompeld voelde je niks meer...
Het was prachtig helder water met grote gladde rotsblokken. Helaas zo glad dat ik onderuit ging en me arm en kont bezeerde. Gelukkig alleen blauwe plekken aan overgehouden. Nadat we goed afgekoeld waren zijn we weer in de auto gestapt. Na 437 km kwamen we savonds aan bij een boer die een "camping" runde. Hij miste wat tanden en vingers en was over zijn hele lichaam verbrand. We mochten op een stuk gras staan voor zijn golfplaten huisje voor maar 5 dollar p.p. Savonds nodigde hij ons ook nog uit om samen met hem wat binnen te drinken maar uiteindelijk afgeslagen omdat we nogal moe waren.

15-04 sochtens werden we door zijn honden gewekt die nogal enthousiast waren. We mochten zelfs even bij een nestje met puppys kijken dat die nacht geboren was. De boer woont in een soort schuur met een smerig matras en het bestond uit een woonkamertje en slaapkamertje. hij had z'n sjekkies en bier dus niks te klagen... Toen we weg wouden gaan bleek de accu van de auto weer leeg te zijn. Deze keer zonder reden, dus hij is echt overleden. Met behulp van de buurvrouw hebben we hem weer gejumpstart. We zijn weggereden om naar Airlie Beach te gaan. We kijken daar wel voor een nieuwe accu. Bij Airlie Beach is een prachtige natuurlijke lagoon. We waren van plan hier meteen het water in te duiken maar het was erg verdacht rustig. We kwamen op het strand daarna een bord tegen waar werd gewaarschuwd voor 3 soorten "stingers". Dit zijn kwallen die hier veel voorkomen. De eerste is de bekende boxjellyfish waarbij je na aanraking gereanimeerd moet worden. Dit was wel een domper, maar na even nakijken op Google Maps zagen we even verderop een zwembad met zout water. Dit was een gratis zwembad in natuurlijke vorm gemaakt en het water was een goede temperatuur. Hier hebben we de rest van de dag in gedobberd en lekker liggen zonnen. Savonds zijn we naar een backpackers hostel gegaan waar we ook konden kamperen. Er zijn 5 plekken voor campers en er was een mini grasveldje voor tenten waar hoogstens 4 konden staan. We waren de eersten die hier gebruik van maakten volgens de dame bij de balie. Hiermee bedoelde ze de eerste nadat een cycloon/typhoon over de kust had geraasd en waarbij veel vernield was. (inclusief Great Barrier Reef). Het is een enorm partyhostel genaamd Magnums waarbij ook een nachtclub zit waar we vrijwel naast slapen.

Airlie BeachAirlie BeachAirlie Beach

16-04 We hebben vandaag alleen in het water en in de zon gelegen. Na alle dagen in de auto is dit heerlijk. savonds waren we zelfs te lui om te koken en hebben we een pizza besteld.

Airlie BeachAirlie BeachSlangAirlie Beach

17-04 Vandaag is mama Dorrie jarig! Ik zal vanavond even proberen te bellen. We zijn vandaag op zoek gegaan naar een nieuwe accu omdat we de auto niet meer aan de praat kunnen krijgen. Dit moesten we dus snel doen maar het was gelukkig dichtbij. Omdat we ook geen gereedschap hebben, heeft het bedrijf het erin gezet. Ook is de accupool vervangen omdat deze volledig geoxideerd was. We hebben nog 2 nachten bij geboekt en een tour voor morgen geboekt langs de Whitsundays! Hier gaan we een hele dag met een boot op pad.

18-04 Vandaag is Laurens jarig! Vroeg opgestaan om met de boot te gaan. Bij aankomst werden we verwelkomd door onze SUPERENTHOUSIASTE EN BLIJE guides. Beetje te vroeg voor al zeg ik het zelf... Vervolgens gingen we met de hele groep de boot in en 30 minuten later waren we op de Whitsundays! Het eerste strandje lag in het zuiden. Hier lag superwit zand en bleek een natuurlijk soort siliconen te zijn. We konden hiermee al onze zilveren sieraden mee oppoetsen en ook onze huidjes. Ons zilver blonk weer helemaal! Hierna mochten we nog even SUPpen  wat alleen ons lukte door onze eerdere ervaring in Indonesie. Na het suppen hebben we gezwommen en gesnorkeld. Hierna gingen we naar het hoogtepunt toe. Nadat we door de bush hadden gelopen op een eilandje kwamen we aan bij de lookout! Het was supermooi! De witte swirls kon je niet heel goed zien maar dat blijkt elke 12 uur te veranderen vanwege de getijden. Hierna gingen we naar beneden om daar dus in te zwemmen. Het zand maakt een heel grappig geluidje (het squeekt), we hebben hier even gezwommen en fotos gemaakt. Hierna gingen we naar Hook Island om te snorkelen. Dit viel nogal tegen, het zicht was niet helder en het rif had blijkbaar veel schade opgelopen door cycloon Debbie. Hierna gingen we weer richting de haven. Het was alweer half 4. savonds hebben we voor mijn verjaardag nog ergens gegeten (een lekkere hamburger) en daarna zijn we naar de camping gegaan voor de rest van ons reisavontuur digitaal op te slaan. Hier hebben we namelijk een computer staan waarmee we sneller kunnen typen etc. We hebben nog even wat gedronken en zijn daarna gaan slapen.

WhitsundaysWhitsundaysWhitsundaysWhitsundays LaurensWhitsundays VeraWhitsundays LaurensWhitsundays VeraWhitsundays Laurens

19-04 Vannacht heeft het geregend. Juist waneer we de tent in wouden gaan pakken. Dus maar even rustig aan gedaan zodat de tent kan drogen in de zon. Uiteindelijk alles ingepakt en richting Eungella National Park om de Platypus nou een te spotten! Onderweg zijn we nog even gestopt bij Sky Window Lookout.

Gods windowGods window

We kwamen smiddags om 13u aan. We konden op een camping staan naast de rivier met platypussen. We gingen meteen kijken of we ze konden spotten maar we lazen op een bord dat ze savonds tussen 15:00 en 19:00 het beste te spotten zijn en sochtend van 5:00 tot 8:00. Dus hebben we maar even gewacht. Om 16u gingen we er maar eens naartoe, eerst naar het verste punt. Hier zagen we niks. Toen zijn we langs de rivier teruggelopen naar het uitkijkpunt bij onze camping. Hier spotte we ze eindelijk! 2 platypussen! Ze zijn best wel klein! Hierna zijn we terug gelopen naar de brug waar we er weer 1 zagen en op de camping (zit aan de andere kant vd rivier) zagen we er ook weer 2.We hebben ook een ijsvogel gespot! Deze keer zagen we de platypussen beter doordat we geen weerspiegeling hadden in het water van het licht.

KookaburraVlinderSchildpadschildpadPlatypusIMG_3227PlatypusEungella

20-04 Vanochtend hebben we een klein rondje door het regenwoud gelopen. Hierna zijn we naar Mackay gereden. We hebben even boodschappen gedaan en daarna een camping opgezocht. Deze heette Macaw. Het was een erg nieuwe camping met wifi en goede voorzieningen. Hier hebben we even de was gedaan en verder heel weinig!

IMG_3251Oude auto

21-04 Vandaag weer wat kilometers gemaakt (311km). We zijn van Mackay naar Rockhampton gereden. Onderweg een enorme regenbui ook nog is gehad. We zijn vlak voor Rockhampton gestopt in Parkhurst.

DSC_3409DSC_3410

22-04 Vandaag de stad in gegaan. We hadden er niet bijzonder veel van verwacht maar dat werd alleen maar minder. De stad zelf is groot maar niet iets bijzonders. Wel is hier de steenbokskeerkring. Het was grappig om even langs te gaan en er was een infocenter met alle info uit de omgeving. Zo kwamen we tegen dat er in de buurt saffieren gedolven worden! Hier zijn we smiddags dan ook heen gereden. We zijn wel naar een gratis dierentuin geweest waar we eindelijk de Cassowary hebben gespot. Dat zijn bizarre prehistorische struisvogels met enorme poten en een lelijk blauw hoofd. We zijn daarna naar Anarkie gereden, dit haalde we niet dus zijn we gestopt in Emerald.Hier sliepen we onder een viaduct naast de botanische tuin van Emerald.

IMG_3253IMG_3264koalatropic of capricornDSC_3417DSC_3422

23-04 We zijn naar het plaatsje Anarkie gereden met nog een tussenstop bij een meer wat nergens op leek. In Anarkie zijn dus alle sapphire gemfields en hier hebben we weer een emmer zand en bagger uitgespoeld voor saffieren en zirkon. We stonden in de volle zon te werken en we vonden veel minder dan de vorige keer, dus waren we blij toen de emmer leeg was. De campingeigenaar wist ons er niet veel over te vertellen want hij was niet degene die over het mijnen ging. Maar hij gaf ons na onze zoektocht wel een zakje met 2 geslepen edelstenen kado! Waarbij hij zei dat we dat niet mochten doorvertellen dus bij deze.\

24-04 Vandaag wilden we weer richting de kust rijden. Dit zou de hele dag in beslag nemen. Helaas was het minder saai dan we dachten omdat we een lekke band kregen. Dit zat er natuurlijk aan te komen omdat onze achterbanden al niet heel goed meer waren vooral na ons avontuur in de outback. We waren blij dat het geen klapband was, we hebben toen de reservewiel erop gezet en we zijn vervolgens naar het dichtsbijzijnste dorp gereden. Hier hebben we helaas maar 1 band kunnen kopen omdat ze niet meer beschikbare banden hadden. dus hebben we eerst de andere band laten vervangen omdat deze ook op knappen stond en zijn we verder gereden met de reserveband. savonds hebben we nog even snel boodschappen gedaan omdat de winkels morgen dicht zijn ivm Anzac day (herdenking 1e WO en 2e WO) Hierna hebben we een camping opgezocht in Benaraby.

Lekke band

Binnenkort meer! We hebben nu een volledig werkende tablet dankzij iemand in ons hostel, dus jullie horen snel meer de rest van het verhaal! Ondertussen ben ik ook de site aan het updaten dus ook de oude reisverhalen krijgen fotos. Tot nu toe heb ik de reisverhalen van Indonesie bijna helemaal af. Groetjes vanuit Nieuw Zeeland!

1. Dorrie:
    3 juli 2018
    Wat een heerlijk verhaal! Fijn dat jullie zoveel beleven.
  2. Sabrina Starreveld:
    3 juli 2018
    Wat een heerlijke verhalen weer. (werd wel weer eens tijd!!!!!!)
    Blijf schrijven zodat we lekker mee kunnen genieten.

Alleen maar genieten van het genieten :)
  3. Marianne Kroone:
    3 juli 2018
    Wat maken jullie een hoop bijzondere dingen mee! Erg leuk om zo op de hoogte gehouden te worden.

Hartelijke groet en een goede reis verder. Marian
  4. Vincent Groen:
    3 juli 2018
    blij dat jullie tablet nu goed werkt!! We kijken uit naar alle verhalen en genieten ervan. Take care......
  5. Inge:
    4 juli 2018
    Wat heerlijk om weer jullie verhalen te lezen en wat een prachtige foto's!!! Zo leuk om bekende plekken te zien :)
    Geniet lekker van al het moois wat jullie zien!!!
  6. Wil Starreveld:
    4 juli 2018
    leuk jullie verhalen weer
    wat is het daar mooi
    op naar
    het volgende verhaal
  7. Oma:
    6 juli 2018
    wat fijn om weer wat van jullie te horen. Ik zag een mooiefoto van laurens haar daar ben ik jaloers op.Groetjes en tot het vervolg,Oma.
  8. Hellen:
    13 juli 2018
    Wat een mooi reisverhaal weer schatjes. Rusten jullie eigenlijk wel een beetje uit met al dat reizen. Ik word al moe als ik daar aan denk, maar ja, ik ben tenslotte al oud ;((
    Ja oma van der Laarse, dat haar heeft hij van mij geërfd :))) mooi schatje is het.
  9. Karin & Kees:
    19 juli 2018
    Zo Laurens en Vera wat een leuk verhaal weer en wat een prachtige foto's. Jullie beleven iedere dag weer wat anders, geen saai moment. En zeker niet met slangen in de buurt, ik zou er gek van worden. Wensen jullie veel reis plezier, en kijken weer uit naar jullie volgende verhaal. Groeten Karin & Kees