Van Filipijnen naar Australië.

17 maart 2018 - Melbourne, Australië

23-2 na een korte rit van een uurtje kwamen we aan bij tapik beach in sibaltan. Onze shuttlebus ging ook via het strand en soms door het water heen. Aangekomen bleek de accommodatie te beschikken over tentjes, luxe huisjes en villa's met allemaal uitzicht op zee. Het is hier super rustig, geen verkeer, geen getoeter. We slapen in een klein tentje in het gras ongeveer 10m van het strand. Deze 4 nachten die we hier verbleven hebben we maar weinig uitgevoerd. Het bestond uit zwemmen, zonnen, lezen en Laurens die vlaggetjes op z'n backpack naaide. Eten deden we terplekke of bij de buren. We hebben nog een leuk stel uit Australië ontmoet en daar heel gezellig mee gehad!
De 27ste zijn we terug naar El Nido gegaan voor een nachtje. We moeten morgen vroeg op voor de bus naar Puerto Princessa.
28-2 na een korte nacht zijn we op de bus gestapt. Na 6 uur kwamen we aan in Puerto Princessa. We hebben een vlucht gepakt naar Manilla. Op de luchthaven kwamen we nog een Belgische meisje tegen die we in het hostel in El Nido hebben ontmoet. (Hoe klein kan een land zijn?!)
Om 17 uur zijn we aangekomen in Manilla. Na wat eten gingen we naar de incheckbalie. Bij de laatste check zei de mevrouw dat onze vlucht afgelopen nacht al vertrokken was. Blijkbaar hebben we een fout gemaakt omdat er op het ticket 00.10 uur stond. Ik was er vanuit gegaan dat dat in de avond was, maar ik had ochtend moeten denken. Na veel gedoe, trage werknemers en een berg geld hebben we een nieuw ticket kunnen kopen. Toen moesten we rennen, maar met nog 10 minuten speling is het gelukt. We hebben een lange en vermoeiende vlucht gehad, maar zijn aangekomen in Sydney!

13-3
We hebben een tijdje niks geschreven omdat we andere dingen aan ons hoofd hadden. Ik zal het proberen samen te vatten.
In Indonesië blijkt mijn pinpas te zijn geskimmed. Dit is jammer maar gelukkig heb ik het geld terug gekregen. Alle betalingen gaan nu dus via m'n creditcard tot mijn pinpas naar Australië opgestuurd kan worden. Mijn creditcard is een prepaid card waar je van te voren geld op kan storten. Dit duurt alleen soms wel 4 dagen. Beetje lastig als dit de enige manier van betaling is. Ook niet praktisch omdat we een auto hebben gekocht (!). Deze konden we dus ook 4 dagen niet ophalen omdat we geen geld hadden. We hebben deze dagen in Sydney zo goedkoop mogelijk doorgebracht. Gelukkig is er genoeg te doen. Zo hebben we op aanraden van onze gastvrouw het LGBT Mardi Grass festival bijgewoond. Dit stond in het teken van de huwelijksgelijkheid. Er was een optocht met een enorm feest.
We zijn ook met de ferry de stad in gegaan, hierdoor heb je een prachtig aanzicht van de stad en het opera house. Dit ligt in de buurt van de royal botanic gardens waar Laurens natuurlijk een rondje doorheen wilde. Ze hadden hier een prachtige collectie planten om gratis te bekijken.
Hoewel Sydney een leuk stad is, waren we ook blij dat we de auto konden ophalen en de natuur in!
We hebben een Ford territory uit 2004 gekocht. Dit is een grote SUV waar we ook in kunnen slapen. Na vertrek blijkt dat de vorige eigenaar niet veel om de auto gegeven heeft, maar de motor is goed dus we doen het ermee. Via campermate hebben we al vele campings gevonden. We zoeken voornamelijk naar gratis campings omdat het leven hier vrij duur is. Deze campings zijn vaak veredelde picknick plekken soms zelfs met douches. Ze zijn midden in de natuur en doordeweeks niet druk.
Eerst zijn we de blue mountains in geschoten. Een veelzijdig natuur park waar het als welkom de hele nacht regent.
De dag erna zien we prachtige uitzichten die soms even op zich laten wachten als er eerst een wolk voorbij drijft. We zijn langs The Three Sisters geweest maar daar hing een grote wolk voor, gelukkig vloog 5 minuten later de wolk weer weg!
Na de Blue Mountains zijn we doorgereden richting Melbourne met een tussenstop in Albury. De omgeving bestaat hier uit eucalyptusbomen en borden dat we moeten uitkijken voor overstekende kangoeroes, wombats en koalas. Helaas hebben we die nog niet gezien behalve de platgetreden exemplaren langs de snelweg.
In Melbourne hebben we een kookstel met pannetjes gekocht. Ook hebben we de botanische tuin bezocht waar Laurens (natuurlijk) een kijkje wilde nemen. Deze tuin is een mooier exemplaar dan die in Sydney, meer soorten met meer informatie erbij. We hebben hier ook nog een ticket gekocht voor de boot naar Tasmanië. Hier hebben we 9 dagen voor we terug varen.
Omdat de boot pas over een paar dagen gaat, zullen we ons moeten vermaken in de omgeving. Dit betekent Great Ocean Road! We kunnen hierdoor ook een adres regelen waar mijn pinpas heen gestuurd kan worden. Ik ben er achter gekomen dat mijn creditcard ook geskimmed is in Indonesië. Hierdoor kan ik er geen geld meer mee opnemen maar alleen mee betalen. Het schiet dus lekker op met de geldzaken. Gelukkig hebben we Laurens' pas ook nog.
Hier in de omgeving van Melbourne is in 1850 de goudkoorts uitgebroken. Dit is goed te zien in de gebouwen die allemaal nog staan. De architectuur loopt door tot ongeveer 1920 waarna de great depression uitbrak. Er zijn hier nog veel oude goudzoekersstadjes.
We wilden ook nog een stadje bezoeken dat volledig in oude stijl is teruggebracht en de werknemers in kleding uit die periode lopen. Dit bleek alleen 55 dollar pp te kosten! Dat vonden we nogal duur dus dat hebben we maar niet gedaan.
We zitten nu rond ons kampvuur bij Beauchamp Falls. De nachten zijn deze week vrij koud, ongeveer 12 graden, dus blijven we zo lang mogelijk bij het vuur. Onze slaapzakken zijn gelukkig warm zat en hoeven nog niet dichtgeritst. Vanmiddag zijn we naar de waterval gelopen, door een regenwoud heen met boomvarens van wel 4 meter. Die zijn dus makkelijk 150 jaar oud.
14-3
Vandaag weer ingepakt en naar Hopetown Falls gereden (dit was 4km verder). Tijdens de mooie rit hebben we eindelijk kangoeroes gezien! We zijn naar de waterval gelopen. Dit was ook weer super mooi. Laurens is over het hek geklommen en is naar de waterval gelopen via de keien die in het water lagen. Hier heeft hij mooie foto's kunnen maken. We hebben nog gezocht naar platypus (vogelbekdier) die hier voor schijnt te komen, maar we hebben ze niet gevonden. Hier vanuit zijn we doorgereden over the Great Ocean Road, langs de Twaalf Apostelen. Hier hebben we niet echt van kunnen genieten omdat er busladingen vol toeristen werden gedumpt. Dus nadat we ze gezien hadden maar snel weggerend!
We hebben in de buurt van Warrnambool geslapen op een camping om een cricketveld heen. Laurens vond tijdens z'n bushwandeling een hoop met allemaal verzaagd timmerhout wat we mooi hebben meegenomen voor ons volgende vuurtje.
15-3
Vandaag lekker uitgeslapen en in het dorp rondgereden. In de middag zijn we naar Tower Hill National Park gegaan. Hier hebben we verschillende wandelroutes genomen en eindelijk wild gezien! Het begon met wallabys en kangoeroes, maar toen we een ander pad gingen lopen ook een koala en een slang gezien! Toen we het park uitreden kwamen we zelfs nog een echidna (mierenegel) tegen. Het begon toen al laat te worden, dus zijn we een camping op gaan zoeken en hebben we wat eten in elkaar geflanst. Hier op de camping hoppen de red-necked wallabys voorbij.
16-3
Vandaag gingen we weer terug richting Melbourne. Overmorgen pakken we de boot naar Tasmanië. We waren sneller terug dan we dachten en hebben maar een camping opgezocht. Onderweg zijn we nog bij een Ford dealer gestopt om te kijken of ze een code hadden voor de radio die de geest heeft gegeven vorige week. Dit hadden ze niet, maar wel de optie om een nieuwe middenconsole er in te zetten voor 2200 aud. Hier hebben we maar niet voor gekozen.
De camping waar we slapen is deze keer betaald, dus kunnen we de was doen.
17-3
Vanochtend startproblemen met de auto. Gelukkig hadden onze buren startkabels, daar hebben we de rammelbak weer mee aan de praat gekregen. De accu is blijkbaar zo zwak dat de binnenverlichting hem leegtrekt. We hebben hem ook nog doorgemeten om te checken of het niet aan de dynamo ligt, dit is gelukkig niet het geval. Laurens heeft toen de zekering van de binnenverlichting er maar uit gehaald.
Toen we eigenlijk op pad waren zijn we naar Geelong gereden en daar een rondje door het dorp gelopen. Er was niet veel open maar Laurens heeft wel een Bluetooth speaker gekocht. Hierna zijn we naar Steiglitz gereden. Dit is een klein dorpje uit de goudkoortstijd. Er staan nog enkele gebouwen uit die tijd overeind maar het is veranderd in een spookdorpje. Dit maakt het natuurlijk interessant om rond te kijken. Voor Australiërs is dit echte geschiedenis, maar voor ons zijn deze gebouwen (1844) nog niet echt oud.
We slapen vannacht langs de snelweg op een rustplaats waar slapen is toegestaan. Het is erg warm en het waait nogal hard waardoor er grote stofwolken ontstaan. Hierdoor konden we niet veel doen behalve schuilen in de auto.
Later hoorden we dat er op onze route bushfires zijn ontstaan een paar uur nadat we erdoorheen reden. Blijkbaar zijn er een aantal dorpen ook helemaal verwoest, het valt ons wel op dat er veel aandacht aan wordt besteed zo ook het watergebruik.

1. Wilma:
    1 april 2018
    Heerlijk leesvoer, ga zo door! Fantastisch avontuur! Dikke kus voor jullie! xxx
  2. Ludy:
    Weer super om te lezen
    Veel plezier en lekker genieten
  3. Dorrie:
    1 april 2018
    Fijn weer een lang verhaal! Weer heel wat meegemaakt en gezien. Geniet ervan!
  4. Rene Post:
    1 april 2018
    Elke keer weer leuk om te lezen wat jullie meemaken dat skimmen heel vervelend dat jullie dat moet overkomen maar tuig zit overal helaas maar geniet van jullie reis en schrijf er maar over zodat wij ook kunnen genieten van de avonturen gr rene lia
  5. Sabrina Starreveld:
    1 april 2018
    Heel fijn weer verhalen te lezen! (Vol blijven houden)

Alleen maar genieten en nog meer genieten!

Dikke knuffel! Sab
  6. Robert & Marina:
    1 april 2018
    We kijken ernaar uit en reizen stiekem een beetje mee! Wat fantastisch! Veel plezier, kan niet wachten op jullie volgende verhaalbelevenis.
  7. Jennifer riddell:
    supperleuk geschreven !!! vind echt leuk jullie te volgen <3
  8. Giuseppe:
    1 april 2018
    Mooi verhaal jongens leuk dat jullie een auto hebben gekocht hoop dat jullie er veel plezier mee beleven
  9. Hellen:
    1 april 2018
    Mooie verhalen weer lieve laurens en Vera. Het is net of we in de achterbak mee rijden ;;))). Schitterende foto’s van die mooie bomen Laurens? Vervelend van jullie passen gelukkig was t verzekerd. Veel plezier en dikke kus, love you mams en dik
  10. Marianne Kroone:
    1 april 2018
    Hoi Laurens en Vera , Goed om weer eens iets van jullie te horen! Goede reis verder!
    Marian en Richard
  11. Karin & Kees:
    2 april 2018
    Marina en ik hadden het zaterdag nog over jullie gehad, want het was alweer even gelden dat we wat van jullie ontvangen hadden. En prompt de volgende dag hadden we deze blog binnen, een soort telepathie denk ik. We kijken echt naar jullie reisverhalen uit, het is zo geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Wensen jullie veel reisplezier, en geniet er maar lekker van hoor
  12. Oma:
    5 april 2018
    Wat fijn dat er nu zo-n mooie brief van jullie is gekomen.Ik wacht maar weer een volgend mooi verhaal af.Groetjes Oma.