Bali

24 januari 2018 - Ubud, Indonesië

Dag 1! 17-1
We zijn op bali! Na het afscheid op schiphol hebben we een lange reis gehad van drie vluchten. Omdat we allebei verkouden zijn was het geen feest. Compleet gesloopt kwamen we aan op het vliegveld. Hier hadden we de tassen vrij snel en kwamen we er achter dat de bus met scheerschuim van laurens is z'n backpack was ontploft.

Scheerschuim ontploftScheerschuim ontploftScheerschuim ontploft
We hebben een taxi gepakt naar jimbaran (teveel voor betaald natuurlijk) we hadden onze slaapplek van te voren geregeld, dus daar werden we opgewacht. De eigenaar is een aardige kerel oorspronkelijk uit Frankrijk. Hij heeft ons meteen wat tips gegeven over wat er te zien is in de omgeving. We slapen bij een hotel dat Bali Luxury Living heet. We hebben een mooi balkon en het hotel is gesitueerd in een woonwijk.

Our viewBieerrr
We zijn even de stad in gelopen om wat te eten, hier is vrijwel geen tourisme afgezien van wat Japanners.

Dag 2 18-1
We zijn naar jimbaran beach geweest vandaag. Is een lekker rustig strand met wat locals. Helaas ligt het halve strand vol met plastic wat ze rustig terug de zee in vegen om er vanaf te komen. Blijkbaar hebben ze nog niet door dat het dan ook weer terug komt.
We hebben wel lekker kunnen zwemmen en in de zon liggen bakken, het eerste kleurtje zit erop!

Jembaran beachJembaran beachJembaran beachJembaran beach
Dag 3 19-1
We zijn vandaag met een Grab (soort uber) naar Ubud vertrokken. We werden niet helemaal op de juiste plek afgezet, maar we hebben onze homestay Demank House kunnen vinden. Ubud is een soort hippie stad met veel kunstenaars en backpackers. Alle warungs (restaurants) zijn hier vegan, biologisch of glutenvrij. De mensen doen hier aan yoga.

Bali tempelBali tempelBali boom
We hebben even een rondje gelopen en een kijkje bij een tempel genomen.

Het stadje heeft wel een leuke sfeer met elk half uur een regenbui. 's avonds hebben we wat gedronken bij de bamboo bar, hier was een bandje die de Stones zongen.

Cocktailtime

Dag 4 20-1
Vanochtend bij het aankleden de eerste grote spin ontdekt. De schoonmaakster was zo dapper om de hele kamer ondersteboven te halen en hem daarna verrot te meppen.
We zijn na het ontbijt de campuhan ridge walk gaan lopen, dat is een korte natuur wandeling uit de stad. In de warmte was het vrij pittig, vooral omdat we nog steeds verkouden zijn en dus geen adem hebben. De uitzichten waren het wel waard!

Campuhan Ridge WalkCampuhan Ridge WalkCampuhan Ridge WalkCampuhan Ridge WalkRivier aan het begin van de Campuhan Ridge WalkCampuhan Ridge Walk dorpjeCampuhan Ridge Walk
's middags hebben we bij lazy cat café wat gegeten en zijn daarna langs de de winkels gaan struinen.

lunchen na het lopen

Ze lopen hier over van de toeristenkraampjes met de gebruikelijke troepjes, maar hebben ook wat andere winkels met mooie handgemaakte spullen. Je ziet hier voornamelijk houtsnijwerk, batik stoffen, zilver, yoga kleding en keramiek. De mensen in de winkels zijn ook niet zo pusherig.

Dag 5 21-1
Vandaag zijn we met onze gastheer Ambara op stap geweest. Hij heeft ons een dagje in de rondte gereden om alles te laten zien. We zijn begonnen bij een traditionele Balinese dans die het verhaal tussen goed en kwaad moet uitbeelden.

Eeuwenoud verhaal dat wordt uitgebeeld/gespeeld door de acteursEeuwenoud verhaal dat wordt uitgebeeld/gespeeld door de acteursEeuwenoud verhaal dat wordt uitgebeeld/gespeeld door de acteursEeuwenoud verhaal dat wordt uitgebeeld/gespeeld door de acteursEeuwenoud verhaal dat wordt uitgebeeld/gespeeld door de acteurs

Hierna zijn langs een zilversmid en houtsnijwerk geweest om te zien hoe ze dit maken. We werden vooral verwacht iets te kopen ookal past de houten draak van 2 meter net niet in de backpack.
Ze staan hier ook bekend om Luwak koffie dit is de welbekende kattepoepkoffie. We hebben een tour gekregen over de koffieplantage en de Luwaks gezien, ook de koffiebonen die gebruikt worden in de koffie stonden daar. Ook is ons uitgelegd hoe ze dus de koffie maakten van de poep. De bessen van de koffieplant worden aan de luwaks gevoerd waarna het hun darmkanaal passeert en uit wordt gepoept. Hierna wordt dit dus verzameld door het personeel en hiervan wordt de koffie vervolgens gemaakt. De luwaks zelf stinken ook ontzettend maar zijn wel schattig. De stank (en dus uiteindelijk ook de auntieke smaakmaker) ruik en proef je in de koffie. we kregen allemaal verschillende soorten thee gepresenteerd en ook verschillende soorten koffie. Erg leuk!

LuwaksLuwak koffie in de maak.Luwak verschillende brandingenLuwak koffie in de maak.Luwak gebrandLuwak koffie​​​LuwakjeLuwak koffie

Hierna werden we bij de Goa Gajah Tempel gedropt, ook bekend als Elephant Cave. De grot zelf is niet heel bijzonder mooi, maar het complex er omheen heeft prachtige natuur.

Goa Gajah tempelLaurens met sarongGoa Gajah tempelDe mooie zwarte stelen van de Alocasia macrorrhizaGoa Gajah tempelVera bij de Goa Gajah tempelGoa Gajah tempelGoa Gajah tempelGoa Gajah tempelMega tongvaren bij Tempel Goa GajaGoa Gajah tempelElephant caveElephant caveElephant cave

Toen zijn we eindelijk naar de waterval gegaan waar we om vroegen, Tibumana. Ambara had nog nooit van deze gehoord omdat hij altijd naar de toeristische versie is geweest. Tibumana is iets kleiner maar heerlijk rustig met maar een handje vol mensen. Hier hebben we een tijdje in het water gelopen en afgekoeld (is wel nodig in Indonesië) .

RijstveldenOnderweg naar de Timbumana watervalOnderweg naar de Timbumana watervalTimbumana watervalTimbunana watervalTibumana waterfallTibumana waterfall met zn 2e

Tot slot zijn we langs de Pura Tirta Empul geweest. Dit is een tempel met een natuurlijke waterbron. Mensen laten zich hier zegenen en reinigen door het heilige water.

Pura Tirta EmpulEmpul TirtaVeraBeeld bij Pura Tirta EmpulSwastikaRivier bij Pura TirtaEmpul TirtaEmpul TirtaEmpul TirtaEmpulEmpul TirtaEmpul TirtaPura Tirta EmpulPura Tirta Empul

Al met al een volle dag gehad maar waarschijnlijk hoeven we de komende maand niks toeristisch meer te ondernemen.

1. Hellen:
    24 januari 2018
    Leuke blog! Wel lief zijn voor de beestjes daar 🤪 kusjes mamsie
  2. Inge:
    24 januari 2018
    Klinkt al als een geslaagde eerste week, op de grote spin dan na :)
  3. Constance:
    24 januari 2018
    Leuk hoor jullie blog, Mooi reisverhaal.
  4. Giuseppe:
    Dat is echt genieten
  5. Sabrina Starreveld:
    24 januari 2018
    Klinkt als een heerlijke eerste week op de spin na. Genieten van alles. Ook bloementjes en de plantjes :) xx
  6. Marijke en Jas:
    24 januari 2018
    Genoten van jullie verhaal en prachtige foto's . We kijken alweer uit naar jullie volgend verslag. Veel plezier! !!!!!!!
  7. Esmae:
    24 januari 2018
    Leuk verslag! Have fun verders xx
  8. Carola:
    24 januari 2018
    Wat een mooie natuur.. geniet er van
  9. Erik:
    25 januari 2018
    Tof om te lezen. Kun je ook alvast zo een houten draak voor mij meenemen:)?